Personligt

Med tiden ändras det mesta

10 juni, 2010

Iförrgår kände jag mig nästan nedslagen. Det började med att jag hittade dessa brudklänningar för småbarn på Ica Maxi.

Det luktar unket.

Va? Ska småbarn klä ut sig till brudar, räcker det inte med prinsessor? Ska de nu ockå präglas mot drömmar om det perfekta vita, bröllopet (och allt vad det innebär). Nä, det känns unket. Som om vi går kräftgång i att hjälpa nästa generation mot ett jämlikt samhälle med goda värderingar.

När jag sen kom hem såg jag tv-reklamen för Oreo. Som tydligen är ”kexet som förenar familjen”. Ge mig kräkhinken. Allvarligt? Den som har lagt den copyn kan inte ha mycket till yrkesstolthet. Men ännu värre blir det här låtsasdravlet om familjevärderingar – ska det verkligen vara kex som förenar oss?

Som en av mina Facebookvänner kommenterade: tänk att det var så enkelt! Ett kex, och vips är alla syskonbråk och skilsmässohot borta! Att jag inte kommit på det tidigare…

Jag blir bedrövad. För att utvecklingen verkar gå bakåt.

Men så dök en länk upp i twitterflödet. Kommer tyvärr inte ihåg från vem. Ads that just don’t work anymore. Och lite hoppfullare blir jag, det har ju uppenbarligen skett en förändring. Får hoppas att Oreoreklamen hamnar där också så småningom.

Klicka in och kolla på bilderna så förstår du nog …

Gillade du det här inlägget? Då kanske du också gillar dessa