I och med Unicefs senaste kampanj (som jag skrev om i ett annat perspektiv här) sattes några sekunders uppmärksamhet på begreppet slacktivism. Ordet är en kombination av slacker och aktivism, och kännetecknas lite slarvigt av aktivism som inte fordrar någon särskild eller ingen ansträngning.
Just i Unicefs kampanj trycker man på att en Facebooklike inte betalar poliovaccin. Vilket är sant, men samtidigt kanske det ger en lite skev bild av kraften i sociala medier. Genom att ha många likes och finnas i kanaler där människor befinner sig kan kampanjer och nödrop nå och delas av många, och chansen att nå fler givare ökar mångfaldigat.
Men handen på hjärtat, även om du som jag gillar Naturskyddsföreningen, Unicef och Läkare utan gränser till exempel på Facebook – när gav du senast något? Jag har själv varit oförskämt dålig på att omsätta tanke i handling. Inte för att jag inte bryr mig, långt därifrån. Utan för att … ja, jag har inte ens något bra skäl.
Våga vara vardagshjälte!
Det fina med utvecklingen med sociala medier och digitala kanaler är att det faktiskt är löjligt enkelt att göra skillnad i praktiken också. För några veckor sedan blev jag medlem i Naturskyddsföreningen, något som krävde några ynka klick och en kortbetalning på deras sajt (länk i förra stycket). Nu är jag medlem i ett år, och stöttar deras fantastiska arbete.
Ikväll gick jag in i Unicefs shop och för så lite som 222 kronor köpte jag många doser vaccin till barn som inte har förmånen att få statliga allmänna vaccinationsprogram. Ja, jag vill vara med och utrota polio. Ja, jag tror på vaccin. Läs gärna Doktor Cecilia och Doktor Linas utomordentliga genomgångar av vacciner och hur det fungerar, om du är nyfiken.
Med andra ord: det är faktiskt så otroligt enkelt att göra en minimal insats. I Unicefs gåvoshop är det billigaste du kan köpa ett myggnät för 41 kronor. Det är vi nog flera som har råd med, men som ändå inte gör det. Tänker jag. Och, nästa gång jag möter en insamlare på gatan så har jag faktiskt gjort nåt redan.
Det känns ju så bra!
[…] Jag skrev om det på jobbets blogg när vår kampanj Anti Scampi var inne på sin andra månad. Jag snuddade vid det när Unicef lanserade sin senaste kampanj som skapade debatt om ämnet. Idag satte Anna-Carin Carnebro ner foten och visade vart skåpet ska stå och uppmanar till att våga vara lite vardagshjälte. […]