Personligt

Vill du slippa adresserad direktreklam i brevlådan?

22 januari, 2014

Sedan jag fick barn eller flyttade till nybyggt hus eller fyllde 35 – jag vet inte anledningen, men alla de faktorerna verkar sammanfalla – så har jag fullkomligt bombarderats av adresserad direktreklam i brevlådan. Jag är inte särskilt förtjust i reklam, och framförallt inte irrelevant sådan.

Sen tidigare har jag såklart en ”Ingen reklam & inga gratistidningar, tack!” på brevlådan, men den hjälper inte när kuverten eller utskicken är adresserade. Inte en enda gång har något av dessa utskick varit något jag har varit intresserad av. Jag tillhör den sorten som hittar inspiration till inköp på andra ställen, och sedan googlar. Reklam i brevform (eller ja, nästan all form) göre sig icke besvär. För företagen är jag en onödig marknadsföringsinvestering i den typen av kanal.

Ett NIX-register för adresserad direktreklam!

Så när jag för sjuttielfte gången fick reklam för dyra lån hos kreditinstitut googlade jag. Och hittade att man faktiskt kan anmäla sig till ett NIX-register för adresserad reklam, inte bara telefonförsäljare. Sagt och gjort!

En lite onödigt krånglig procedur, men visst. Man får ringa ett telesvar på 020-55 70 00 under kontorstid och knappa in hela sitt personnummer (12 siffror). Efter flera veckor kommer en blankett hem i brevlådan där man kan fylla i fyra personers uppgifter, med namnunderskrifter, och sedan vika ihop, sätta på porto och lägga på brevlådan. Sedan tar det ungefär tre månader innan direktreklamen slutar komma, eftersom uppgifterna redan kan vara sålda.

Jag är rätt övertygad om att det nog inte kommer att funka vattentätt, men hoppas i alla fall att reklammängden kommer att minska. NIX bygger på en branschöverenskommelse. Och så tänker jag att om fler kommer på det här som inte heller gillar adresserad direktreklam, så slipper ju företagen lägga pengar på – och störa – oss som är helt ointresserade. Winwin, som man säger.

Obs: du får fortfarande samhällsinformation, och adresserad reklam av företag eller föreningar som du är kund/medlem hos.

 

Gillade du det här inlägget? Då kanske du också gillar dessa

  • Jonathan Sulo 22 januari, 2014 at 21:01

    Hmm, onödigt komplicerat att behöva ringa in för att hamna i SWEDMA:s NIX-register. Sedan är SWEDMA inte den enda källan till adresserad direktreklam i Sverige.

    Jag kollade rätt mycket på detta med ADR (Adresserad Direktreklam) för en 5 år sedan, med Reklamfritt.se. Då skrev jag bl a följande inlägg som kan vara intressant: http://www.reklamfritt.se/2009/05/21/adr-sa-funkar-det/

    Om NIX-registret för ADR ännu inte är synkroniserat (läs inlägget ovan) efter 5 år så är det ju riktigt uselt agerat av ADR-branschen. Det tål att undersökas närmare.