Internet

Interaktion ger maktförskjutning

28 augusti, 2010

Jag måste rekommendera en artikel på Internetworld.se. Om du tänker ”åh nej, tråkig teknik, det vill jag inte läsa”, ska du tänka om. Det är nämligen en mycket intressant artikel om de organisationsförändringar som kommer att bli följden av den maktförskjutning och interaktionsfokus som sociala medier medför.

Stefan Hyttfors, pr-konsult, beskriver vad han ser hända härnäst och vad som är viktigt att lyfta blicken till. Även om du själv inte hänger på twitter och mest tycker social media är ett buzz-ord, är de förändringar som den interaktionsdrivna kommunikationen som vi bara sett början av något som kommer att påverka dig med.

Hyttfors säger: ”Sociala medier är inget val. (…) Om konsumenten har ett nytt sätt att hitta och dela information kan man som organisation inte välja bort det – man kan bara förhålla sig till det.” Det står många företag och organisationer inför nu. Hur ska man förhålla sig?

Min egen erfarenhet är att det kan bli jobbigt. Som ett stålbad. I sociala medier är transparensen stor, och när man plötsligt ska stå för sin värdegrund i praktiken – ja, då kan det visa sig att det mest var tomma ord. Ord och handling måste följas åt. Särskilt när konsumenten får makten, då ska du vara den du säger att du är. Kunden blir inte bara en i mängden, utan har makten att skriva om ditt företag och sprida det.

Jag tycker det är fantastiskt. Ser ni möjligheterna? Företag drivna av hjärta, smarthet och passion kommer att lyfta. I min idealvärld ser vi bara början på ett finare, ärligare samhälle. Där alla har en röst. Men det är långt kvar – och jag hoppas att jag får rätt.

Gillade du det här inlägget? Då kanske du också gillar dessa