En intressant sak med att jag skriver om mitt köksrenoveringsprojekt på bloggen och länkar ut det till Twitter, Facebook, Google+ och ibland LinkedIn är att jag har blivit föreslagen att använda mitt projekt på andra sidor. Det första kom i kommentarerna till det här inlägget, och det andra var ett tips på Twitter om en tävling på en annan sajt med 10 000 kronor i vinstpotten.
Båda sajterna är bra för DIY-folk. Hade de dykt upp bättre i sökresultaten hade jag säkert varit inne på någon av dem tidigare. Jag säger inte att jag tar det som negativt med förslagen, inte alls. Men jag ser ju vad de har att tjäna på att jag visar upp mitt projekt, och är bara inte intresserad. Jag förstår att sajter som dessa behöver innehåll, och intresset för inredning och renovering är stort bland svenskarna. Ikeas sajt Share Space för amerikanska marknaden bygger ju på just detsamma (som jag skrivit om här).
Men att ge bort mina bilder och en av mig skriven artikel om mitt projekt för möjligheten att vinna 10′ bland hundratals andra – och samtidigt ge sajten rätten till mitt material, inklusive redigering av det – känns helt enkelt inte tillräckligt lockande. Även om mitt kök knappast smäller särskilt högt och inte är något extravagant. Kanske är det för att jag jobbar med det jag gör, och tar betalt för det innehåll jag skapar till kunder som ger mig den här synen på värdet av det.
Jag skriver om renoveringen på min domän och blogg för att dela med mig till de som är intresserade av min blogg – för ärligt, det är mest folk som jag känner på ett eller annat sätt som läser här. Och för min egen skull, för att det blir ett beskrivande dokument om hur det var att gå tillbaka till. Jag känner inte ett behov av att visa upp det för andra DIYare i ett specifikt forum. Men såklart blir jag glad för era hejarop! Och för uppmärksamheten. Tycker bara att det är intressant att se hur det kan fungera, och fundera över om jag hade reagerat annorlunda om erbjudandet kommit 2007 när jag också renoverade och bloggade om det.